måndag 3 januari 2011

Zumba

I julklapp så önska jag mig Zumba fitness skivor så jag
kan träna det hemma, och kan ni tänka er...tomten kom
med det till mig :)

Zumba fitness baseras på konditionstränade, rytmisk
dans och har blivit en av de snabbast växande
träningsformerna i USA.


Zumba skapades i mitten av 1990-talet av Sydamerikanen
Albert "Beto" Perez (personlig tränare och koreograf)
En dag när "Beto" skulle hålla i ett aeorobicspass hade
han glömt bort att ta med sig musik till lektionen. Han
rafsade då ihop skivor han hade i sin bil, som var
tradionell latinsk salsa och merengue och improviserade
ihop ett aeorobicspass tillsammans med olika dansrörelser.

Efter genombrottet i USA börjades Zumba att marknadsföra
i TV. Till en början var det främst en hemträning med
dvd-skiva, men efter dess snabbt växande popularitet
övergick det till träningsprogram på olika gym.

Nu ska jag ut på en promenad sen ska det Zumba`s :)
See yaa

Inga kommentarer: