tisdag 10 mars 2015

Ryggskott

Ryggskott är  en plötslig och vanligtvis kraftig smärta i ländryggen som ofta resulterar i svårigheter att röra sig. Det som sker i ryggen är att det blir en nedsatt rörelse mellan två eller flera av ryggradens kotor, muskelryckningar uppstår och ibland kan det leda till en skada på en disk. Ofta blir musklerna omkring ryggraden, skinkor och höfterna spända. Om spänningen uppstår i mitten av ryggpartiet kan man till och med få svårigheter med andningen.

I de flesta fall av ryggskott kan man inte se någon ensam direkt bakomliggande orsak. I stället handlar det oftast om många små saker som i det vardagliga livet irriterat ryggraden under en längre tid. Så plötsligt en dag räcker det att man böjer sig ner för att knyta sina skosnören för att ryggskottet ska uppstå.

Behandling av den bakomliggande orsaken till ryggskott är viktig, annars kan det snabbt återkomma och ryggraden kan få svårt att på egen hand återta sin ursprungliga funktion. En kiropraktor kan på ett effektivt sätt både minska smärtan under läkningsprocessen och de till att ryggen läker så naturligt som möjligt.

Kiropraktisk behandling kan minska tiden du lider av ryggsmärtor efter ett ryggskott. Det är utmattande att stå ut med smärta som gör att du får svårt att gå, köra, sitta eller till och med att stå ordentligt. I de allra flesta fall är orsaken till smärtan ofarlig. Det vanligaste är att ryggont går över eller blir betydligt bättre efter en till två veckor.

Ja detta har varit mitt liv nu i två veckors tid och jag säger bara......fy fan.
I mitt fall handlade det inte om att böja sig och knyta skosnören utan jag reste mig från sängen och då  bara small det och jag föll. Har inte kunnat vara på jobb men fått arbetsuppgifter som jag kunnat göra hemifrån.
Men idag var jag äntligen tillbaka på jobb. Är fortfarande väldigt försiktig med hur jag rör mig och hädanefter ska jag bli så mycket bättre på att ta hand om mig, ryggen och framför allt....lyfta rätt.

Inga kommentarer: